השקעה באי אוויה

מעיינות חמים, "האיים המלדיביים של יוון" וכפרי דייגים אותנטיים

הכירו את אוויה, האי השני בגודלו באיי יוון מבחינת שטח ואוכלוסייה (רק כרתים מקדים אותו). מדובר באי ארוך וצר שאורכו מצפון לדרום כ-180 ק"מ ורוחבו נע בין 6 ק"מ בדרום ל-50 ק"מ במרכז. בצדו המערבי שני מפרצים גדולים, מפרץ אוויה הצפוני ומפרץ אוויה הדרומי, ואת חופיו המזרחיים שוטף הים האגאי. 

אוויה מציע רצועות חופים מרשימות ומגוונות ולאורכו רכס הרים. למרות היותו אי, יש לו חיבור בנוי לחלק היבשתי של יוון עם שני גשרים מעל מיצר אורפוס, שמחברים בין שני צדדיה של העיר חלאקידה שהיא בירתו. אוכלוסיית אוויה מונה כ-200,000 תושבים ומלבד נסיעה ברכב ניתן להגיע אליו גם במעבורת או ברכבת. 

הנופים המגוונים באוויה כוללים כפרי דייגים רבים שמשובצים לחופיו של האי שמהווה מקור לכ-6% ממשק הדגים של יוון כולה. על שיפולי ההרים ובעמקים ממתינים בשלווה מטעי זיתים פסטורליים שפזורים במרחב כאשר שמן זית וזיתים הם מענפי החקלאות הבולטים במקום. 

לצד זיתים ודיג, ענף התיירות נחשב אף הוא לקטר כלכלי משמעותי באי. אוויה הוא יעד תיירותי מבוקש ופופולרי בזכות השילוב שהוא מציע בין חופים לנופים הרריים. קיים ביקוש רב באי לנכסים תיירותיים להשכרות קצרות טווח ובאפליקציית Airbnb, למשל, רשומים כיום באוויה כ-550 בתי נופש בגדלים שונים. 

Chalkida, Evia

אחת מעיירות הנופש העתיקות בעולם ו"האיים המלדיביים" של יוון

התושבים והתיירים שמבקרים באוויה נהנים מקרבתו לבירה אתונה שממוקמת כשעה נסיעה בלבד מגשר אוריפוס. אזורים פופולריים במיוחד שמושכים אליהם משקיעים זרים הם, למשל, העיר המרכזית חלאקידה, עיירת החוף הדרומית קריסטוס, מרמרי (עיירת הנופש האהובה על האתונאים) ויעדים נוספים כמו לימני ששוכנת לחופי האגם הגדול ביותר באי או ארטריה. 

חלקו הצפונימזרחי של אוויה מציע גם הוא לא מעט יעדים מרתקים ומלהיבים. שניים מהם הם עיירת המעיינות החמים אדיפסוס (עד 84 מעלות צלזיוס) שהיא עיירת הספא הגדולה ביוון ואחת מעיירות הנופש העתיקות בעולם, והלגונה הכחולה ליכדוניסיה שזכתה לכינויים מחייבים כמו "איי סיישל" של יוון או "האיים המלדיביים של יוון". מעבר לכל אלה אוויה מציע גישה נוחה לאזורים תיירותיים נוספים כמו האיים הקיקלאדיים או האיים הספוראדים. 

תנודות שכדאי להכיר לגבי השקעה בנדל"ן באוויה

מחירי הנכסים באי אוויה, כמו באזורים רבים ביוון, נמצאים במגמת התאוששות מרשימה. על פי נתונים שפורסמו לאחרונה, המחיר הממוצע של בית מגורים באי עלה בכ-4.40% בין השנים 2022-2023, ובמספרים מוחלטים מדובר על עלייה ממוצעת של כ-1,250 אירו למ"ר לעומת כ-1,197 אירו. 

העלייה במחירים הורגשה גם בדמי השכירות. בין השנים 2022-2023 חלה העלייה הגדולה ביותר בשנה אחת בשכירויות באזור. מ-6.11 אירו למ"ר לעומת 5.77 אירו למ"ר (5.9%). מחירי השכירות באי אוויה זינקו ב-25% מאז 2019. 

קהלי היעד של נכסי ההשקעה באי הם מגוונים. לצד תיירים מכל רחבי תבל שמגיעים לנפוש במקום, אוויה מהווה אבן שואבת ליוונים מקומיים שמחפשים יעד לחופשה או למגורי קבע. בין השאר כאמור בזכות קרבתו לאתונה ומיקומו במרכז המדינה. 

איתור נכס להשקעה באי אוויה

במסגרת איתור נכס באי אוויה רצוי לקבל ליווי מקצועי ולקבל החלטה רק לאחר בדיקות מעמיקות. כדאי לבצע מספר הגעות להתרשמות בלתי אמצעית מהאווירה, הסביבה, הגישה התחבורתית, מקומות הפנאי מסביב וכדומה. 

היות שמדובר באי שממוקם כשעה נסיעה בלבד מאתונה, המרוחקת כשעה וחצי טיסה מישראל, המשקיעים הישראלים נהנים מיתרון גדול בבחירה באי אוויה. אי מקסים שמציע מרחצאות חמים, חופים קסומים, קרבה לערים מרכזיות לצד שקט ציורי, מסלולי טיול הרריים לכל רמה וכמובן מטבח אותנטי עם מסעדות שמגישות אוכל משובח ועשיר. 

על פי תוכנית ויזת הזהב של יוון (להרחבה קראו כאן), המעודדת השקעות נדל"ן זרות במדינה עם הטבות שונות למשקיע ולבני משפחתו, האי אוויה נמצא (עדיין) ברף הנמוך לכניסה למסלול המיטיבהחל מ-400 אלף אירו בלבד. זאת בניגוד לאזורים אחרים (כמו סלוניקי או פרברי אתונה) שבהם השער לויזת הזהב הוקפץ לאחרונה ל-800 אלף אירו. 

Compare